Sök:

Sökresultat:

201 Uppsatser om Konkurrerande skadeorsaker - Sida 1 av 14

Kausalitetsbedömning och ansvarsfrågan vid konkurrerande skadeorsaker

Inom skadeståndsrättens område gäller som ett av de grundläggande kraven att det skall förekomma kausalitet, d v s orsakssamband mellan en föreliggande händelse och den uppkomna skadan. Detta krav är absolut på så vis att skadestånd överhuvudtaget inte kan bli aktuellt utan att kausalitet föreligger. Det finns åtskilliga problem kopplade till prövningen av kausaliteten. Domstolarnas bedömning försvåras exempelvis av situationer som innebär att det finns fler än en möjlig skadeorsak. Denna framställning har haft till syfte att uppmärksamma problematiken i den svenska rättstillämpningen gällande bedömningen av ansvarsfrågan i dessa situationer, samt att belysa de bevissvårigheter som då kan uppstå för käranden.

Coopetition : En kvalitativ studie om varför samarbeten mellan konkurrerande företag främjas och/eller hindras

Problem: Vad är det som hindrar och/eller främjar samarbeten mellan konkurrerande företag?Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka faktorer som avgör varför företag väljer att samarbeta eller inte samarbeta med företag som de även konkurrerar med. Genom att undersöka detta kan förhoppningsvis slutsatser dras för att visa varför "coopetition" främjas eller begränsas (och då påvisa hur detta kan utvecklas för att skapa fler möjligheter för samarbeten i framtiden).Teori: Som grund för den teoretiska referensramen ligger teorier kring konkurrens, samarbete och coopetition.Metod: Uppsatsen är författad utifrån en hermeneutisk kunskapssyn och ett induktivt angreppssätt (utifrån ett teoretiskt perspektiv) med en tillhörande kvalitativ undersökning. Intervjuer gjordes med fem företag inom IT-branschen.Resultat: Studien påvisar flertalet stöd och hinder för samarbeten mellan konkurrerande företag. De främsta stöden som främjar samarbeten är kompletterande ansvarsområden, tydlig rollfördelning, och möjligheten att ta sig an större uppdrag och konkurrenter medan de största hindrena mot samarbeten är bristande förtroende, begränsad kundbas, direkt konkurrens och konkurrens kring personal..

Skador på parkeringsdäck av betong. Skadeorsaker och reparationsåtgärder

This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.

Inkomstutjämning och kommunala skattesatser : Har det svenska inkomstutjämningssystemet skattehöjande effekter?

Syftet med denna uppsats är att studera om det svenska inkomstutjämningssystemet har direkta skattehöjande effekter och om inkomstutjämningssystemet påverkar hur kommuner svarar på skattehöjningar i konkurrerande kommuner. Teorin säger att system för inkomstutjämning, baserat på skillnader i skattebas, kan påverka skattesättningen på lokal nivå. Genom ett inkomstutjämningssystem baserat på finansiell kapacitet kompenseras kommuner för den dödviktsförlust som uppstår till följd av höjda skatter. Skattebasen kommer att minska i kommuner som tar ut en högre skattesats eftersom individer och företag flyttar sin verksamhet till kommuner med lägre skattesats. Detta leder i sin tur till att bidraget från inkomstutjämningen ökar eftersom skillnaden i skattebas har ökat.

Konfliktstilar på olika organisationsnivåer

En kvantitativ studie har gjorts för att undersöka skillnader i konfliktstil enligt Thomas och Kilmanns-Conflict Mode Instrument (TKI) samt arbetskontrollokus mellan personal på olika organisationsnivåer. Det undersöktes även om det fanns skillnader mellan könen och om äldre respondenter hade högre inre arbetskontrollokus än yngre respondenter. 99 personer deltog i studien, varav 74 var tjänstemän och 24 var underställda. Respondenterna besvarade en enkät baserad på de teorier som låg till grund för studien, Thomas och Kilmanns-Conflict Mode samt Spectors teori om arbetskontrollokus. Resultatet visade att chefer var mer självhävdande i sin konfliktstil än underställda och män var mer konkurrerande i sin konfliktstil än kvinnor.

Subsidiaritetsprincipen, konkurrerande kompetenser och skapandet av en kompetenskatalog

Subsidiaritetsprincipen är ett verktyg för att kontrollera maktfördelningen i en konstruktion som innebär att det finns olika nivåer av beslutsfattande. Principen har i EU två huvudsakliga funktioner; att värna medlemsstaternas suveränintet samt, om nödvändigt, ge beslutsmakten till den nivå som på mest effektiva sätt kan genomföra en åtgärd. Subsidiaritetsprincipens utformning i fördragen har gett upphov till ett flertal diskussioner. Exempelvis om vilka åtgärder som faller inom EU:s exklusiva kompetens respektive vilka åtgärder som bör fallla under den konkurrerande kompetensen och därmed avgöras i enlighet med subsidiaritetsprincipen. Mitt syfte med denna uppsats är att ge en utförlig beskrivning av, samt diskutera kring, subsidiaritetsprincipens innebörd och omfattning, både i sitt EU-sammanhang samt som ett teoretiskt naturrättsligt begrepp.

Entrepreneurship as a tool for increased organic growth in large, established companies.

Syfte: Att undersöka den Entreprenöriella Orienteringen i ett stort, etablerat företag som vill öka den organiska tillväxten. Om nödvändigt, justera EO-modellen så att den passar i den specifika kontingensen. Ge råd om hur ett stort, etablerat företag kan öka den Entreprenöriella Orienteringen. Metod: En fallstudie på Trelleborg AB genomfördes med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med respondenter från olika organisationsnivåer. Vi har också studerat en stor mängd artiklar.

Problem med relationer mellan konkurrerande företag inom nätverk

Syftet med denna studie är att undersöka de problem som kan uppstå i ett nätverk där konkurrerade företag samarbetar mot gemensamma mål. Vidare undersöks även bakomliggande faktorer till problemen, samt hur de kan motverkas. Som grund för arbetet ligger de teorier som behandlar problem vid relationer mellan företag, samt hur företagen kan skapa starka relationer för att motverka problemen. En empirisk undersökning genomfördes i form av en fallstudie för att erhålla data till en vidare analys. Fallstudien genomfördes på fem aktörer inom Luleå Taxi, som är ett nätverk av konkurrerande företag.

Utbyte och delgivning av information : En konkurrensrättslig gråzon

SammanfattningFöretag utbyter och delar ofta information med varandra. Informationen kan omfatta en mängd olika uppgifter om företagen. Informationen kan underlätta inför samarbeten, öka företags insikt på marknaden och ge företag effektivitetsvinster. Utbyte och delning av information kan dock under vissa omständigheter vara konkurrensbegränsade. Det fastställdes redan år 1968 när Kommissionen uttalade att utbyte av information mellan konkurrerande företag kan hämma den fria konkurrensen.

Konflikthanteringsstil och upplevd stress hos universitetslärare

Stress har funnits förekomma i läraryrket. Stress kan samvariera med konflikter i den psykosociala arbetsmiljön. Studiens syfte var därför att undersöka om konflikthanteringsstilar hade något samband med upplevelsen av stress. Ett annat syfte var att undersöka vilken konflikthanteringsstil som var mest och minst förekommande, samt att belysa universitetslärares upplevda stressnivå. Ytterligare syfte var att undersöka om stress och konflikthanteringsstilar hade något samband med kön och ålder.

Konsumentbeteende på den svenska mobiltjänstemarknaden : Varför är de svenska mobiltjänstekonsumenterna lojala?

Svenska mobiltjänstmarknaden har haft en stadig tillväxt och antalet privata mobilabonnemang närmar sig samma nivå som landets totala antal invånare. Detta kan vara ett tecken på att denna marknad är på väg att bli mättad. Det har visat sig att marknaden präglas av lojalitet och trögrörlighet hos de befintliga kunderna. Uppsatsen syftar till att undersöka hur pass stark denna lojalitet är, hur kundbeteendet ser ut samt vilka marknadsföringsåtgärder som är effektivast för att rekrytera kunder från konkurrerande operatörer. För att uppnå syftet har en enkätundersökning genomförts bland Uppsalas studenter samt enskilda intervjuer med sex stycken studenter.

Relationers relationer : En studie kring sambanden mellan olika konsumentrelationer

Svenska mobiltjänstmarknaden har haft en stadig tillväxt och antalet privata mobilabonnemang närmar sig samma nivå som landets totala antal invånare. Detta kan vara ett tecken på att denna marknad är på väg att bli mättad. Det har visat sig att marknaden präglas av lojalitet och trögrörlighet hos de befintliga kunderna. Uppsatsen syftar till att undersöka hur pass stark denna lojalitet är, hur kundbeteendet ser ut samt vilka marknadsföringsåtgärder som är effektivast för att rekrytera kunder från konkurrerande operatörer. För att uppnå syftet har en enkätundersökning genomförts bland Uppsalas studenter samt enskilda intervjuer med sex stycken studenter.

En svensk snöskoter

Projektet är dels ett examensarbete dels ett uppdrag för det svenska snöskoterföretagetSnowolverine AB. Uppdragsgivaren har konstruerat ett rörramschassimed reducerad vikt jämfört med konkurrerande produkter, samttagit fram en digital modell som visats för investerare i och i press. En nysvensk snöskoter välkomnas av marknaden men den digitala modellens formgivninghar fått negativ respons. För att den första produkt som företagetlanserar skall bli konkurrenskraftig måste de konsultera designkompetens.Uppdraget har varit att ta fram ett koncept för en sportsnöskoter, som svararmot marknadens önskemål och profilerar det nystartade företaget. De undersökningarsom genomförts innefattar: Marknadsanalys med fokus påkonkurrenter, en webbaserad kvantitativ brukarundersökning, testkörningaroch utvärdering av konkurrerande fabrikat.

Miljöarbete- Scandic

Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder kräver någonting mer än ”bara” en produkt. För att attrahera kunder krävs att ett värde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjänsten. Vid val av hotell spelar en mängd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett värde till tjänsten, väljer en del hotellföretag att arbeta med miljöfrågor. Vi har i detta arbete undersökt om, och i så fall hur, ett företags miljöarbete påverkar den kvalité företagskunder och affärsresenärer upplever. .

Miljöarbete- Scandic

Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder kräver någonting mer än ?bara? en produkt. För att attrahera kunder krävs att ett värde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjänsten. Vid val av hotell spelar en mängd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett värde till tjänsten, väljer en del hotellföretag att arbeta med miljöfrågor.

1 Nästa sida ->